LOGGA IN

Utbildning i arbetstid och kollektivavtal

15-01-15 kl. 9.30-15.00

SMIL erbjuder härmed alla medlemmar att gå en heldags utbildning i arbetstid och kollektivavtal! Dels för att ni skall ha "kött på benen" inför starten med det webbaserade administrationsprogramet AiAi . Dels för att underlätta för Er i ert arbete- för visst kan det kännas klurigt och tröttsamt ibland att ha koll på arbetstidlagar och kollektivavtal vid schemabygge?


 Trott Larare


Nu försöker vi bli klokare tillsammans för att få ny energi!



När:
Torsdag den 15 januari  kl:9.30-15.00



Var:
Malmö Renaissance
Mäster Johansgatan 15, Malmö



Hur: Anna Barsk Holmbom från ABH utbildning (tidigare verksamhetsledare på ett kooperativ, och efter det verksamhetsledare på IfA - Intressegruppen för Assistansberättigade) kommer att under en heldag gå igenom grundläggande info om arbetstid, försäkringskassans kontroller, kollektivavtalets regler, schemalösningar mm. Alla arbetsledare på SMIL bör deltaga.
Anmälan sker till Jennie@smilmalmo.se alternativt via telefon 040 97 42 99. Var noga med att anmäla hur många ni är som kommer samt eventuella önskemål på specialkost. Meddela även  om du tar med en assistent!


Program
09.30 – 10.00     Fika


10.00 – 11.00      Grundläggande om arbetstid. Vad ingår i begreppet arbetstid? Räknas jour, när assistenten kan sova som arbetstid? Hur räknar man restidsersättning och beredskap? Hur mycket får man arbeta av de olika arbetstiderna?
EG-regeln om sammanlagd arbetstid – vad innebär den och hur ska jag  tänka?


11.00 – 11.15    Paus med kaffe, mjukglass och popcorn


11.15 – 12.15    Vad kontrollerar Försäkringskassan? Vad har Arbetsmiljöverket för roll? Kan man begära dispens från Arbetsmiljöverket så att assistenterna kan arbeta mer och hur ställer sig då Försäkringskassan till det? Kommer Försäkringskassan att godkänna övertidstimmar?  Vad gör jag när kollektivavtalets regler säger en sak och ATL/EG-direktivet säger en annan sak?


12.15 – 13.15    Lunch


13.15 – 14.15    Tillfälliga avvikelser som t ex resor, assistenters sjukdom etc – vad säger ATL respektive kollektivavtalet om det? Hur hanterar jag mitt ansvar som anordnare för att tillgodose hela assistansbehovet i förhållande till begränsningarna i ATL/kollektivavtalet?


14.15 – 14.30    Paus med kaffe och fika


14.30 – 15.00 Era egna frågor. Om du har frågor få du gärna skicka in dem i förväg. Annars tar vi dem direkt på kursen.


KALENDER
« September 2024»
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Kommande händelser